Dailyraštis tarpukario mokykloje

Renginio informacija
Kategorijos: Kultūros paveldas,Literatūra
Skirta klasėms: 1-4
Kaina mokiniui: 2 EUR
Paslauga vyksta kultūros įstaigoje: Kauno m. sav. Kaunas Vytauto pr. 52 Kauno m. sav., bet gali būti ir išvažiuojamoji
Renginio trukmė: 45 min.
Galimas mokinių ir juos lydinčių asmenų skaičius vienoje teikiamoje paslaugoje: 8 - 33
Plačiau: www.lsim.lt
Organizatorius
Lietuvos švietimo istorijos muziejus
administracija@lsim.lt
+370 650 41018
Paslaugų teikėjo pastaba: Viename edukaciniame užsiėmime gali būti ne daugiau kaip 33 mokiniai.
Aprašymas

Edukacinis užsiėmimas „Dailyraštis tarpukario mokykloje“ pradinių klasių mokiniams – dailaus rašymo pamokėlė naudojant tarpukario Lietuvos pradinės mokyklos mokymo priemones.
Užsiėmimu siekiama neformalioje muziejaus kultūrinėje erdvėje supažindinti mokinius su dailaus rašto tradicijomis tarpukario Lietuvoje, taikant novatoriškus mokymo ir mokymosi metodus. Tuo tikslu užsiėmimo dalyviai supažindinami su dailyraščio atsiradimo istorija, seniausiomis rašymo priemonėmis Lietuvoje (stilius, vaško lentelė, žąsies plunksna, grifelinė lentelė, metalinis plunksnakotis).
Kaligrafija – dailyraštis, gražaus ir raiškaus rašymo menas – puošia tekstą, daro jį emocingesnį, vaizdingesnį. Svarbiausias kaligrafijos elementas – ranka rašytas arba pieštas šriftas. Kaligrafinis raštas puošiamas ornamentais, inicialais, spalvinamas. Populiarus rankraštinėse knygose, taikomosios grafikos kūriniuose, laiškuose, senųjų Rytų šalių, islamo mene; ypač buvo paplitęs viduramžiais. Kaligrafijos raida susijusi su šrifto istorija bei stilistine dailės evoliucija.
Pagrindas aiškiai rašysenai formuoti – dailaus rašymo nuostata. Kol rašymo įgūdžiai dar nesusiformavę, vaikams yra paaiškinamos rašymo taisyklės, kad jie jas sąmoningai suvoktų ir jų laikytųsi. Rašymo taisyklės formuluojamos trumpai ir paprastai, kad vaikams būtų nesunku jas įsiminti: rašant reikia sėdėti tiesiai; sąsiuvinį laikyti pasvirusį, rašymo priemonė laikoma trimis pirštais, pradedama rašyti eilutės kairėje pusėje, šiek tiek toliau nuo krašto; eilutėje rašoma iki galo; rašoma ant ryškios linijos; raidžių viršus ir apačia turi siekti liniją, bet negali išeiti už jos; kur galima, rašoma nepakeliant rankos; raidės žodyje rašomos vienodai pasvirusios; tarp žodžių turi būti vienodi tarpai; rašyti reikia gražiai.
Edukaciniame užsiėmime „Dailyraštis tarpukario mokykloje“ skatinama vaikus vertinti rašto grožį. Jos metu mokiniai supažindinami su rašto svarba, kuomet knygos buvo perrašinėjamos net iki XV amžiaus, kada pasirodė pirmosios spausdintos knygos. Mokiniams yra pristatomos seniausios rašymo priemonės Lietuvoje; rodomi mūsų senolių, gyvenusių tarpukario Lietuvoje, rašysenos pavyzdžiai, jie yra aptariami.
Muziejaus ekspozicijos salėje, pristatančioje tarpukario Lietuvos švietimo istorijos laikmetį, yra daug su dailyraščiu susijusių eksponatų (elementorių, metalinių plunksnakočių, dailyraščio sąsiuvinių, rašalo buteliukų ir kt.). Mokiniai supažindinami su tarpukario dailaus rašto tradicijomis ir pakviečiami atlikti užduočių.
Edukacinėje erdvėje mokiniai gauna užduotis, kurių tikslas – dailusis rašymas. Pavyzdžiui, pateikiame kunigo Juozapo Ambraziejaus-Ambrazevičiaus „Elementoriaus“ (1906 m.) pamokomojo pobūdžio tekstą „Katinas“ bei dailaus rašto abėcėlės pavyzdį.
Mokiniai perrašo visas dailaus rašto abėcėlės raides, taip pat tekstą „Katinas“ ištaisydami visas klaidas, pagal dabartines gramatikos taisykles.
Mokiniai skatinami nenurašyti teksto, o mokėti jį perrašyti. Taip jie supažindinami su lietuvių kalbos, jos gramatikos kitimo tendencijomis.
Atlikus užduotis užsiėmimo pabaigoje mokiniams įteikiami „Tarpukario pradinės mokyklos pažymėjimai“.

Kultūros paso paslaugas gali rezervutoti/užsakyti tik mokyklos vadovo paskirtas asmuo - koordinatorius. Norėdami sužinoti koordinatoriaus kontaktus, spauskite čia.
Renginio kalendorius
Norėdami užsakyti paslaugas turite prisijungti .

Grįžti