Kultūros ministerija, bendradarbiaudama su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, kviečia kultūros ir meno įstaigas, menininkus ir kultūros edukatorius teikti paraiškas kultūros paso paslaugų, skirtų visų klasių mokiniams, atrankai. Paraiškų teikimo terminas 2020 06 15 – 2020 06 29 (iki 18:00 val.). Paslaugų teikėjai, kurie jau yra paraiškas teikę, naujas paraiškas turi teikti tik per savo paskyras.
Kultūros paveldas

Protmūšis "Vilnius - 25 metai UNESCO Pasaulio paveldo sąraše"

Savo sričių profesionalai (paveldosaugininkai, istorikai, architektai) sudaro kultūrinio „protmūšio“ klausimyną. „Protmūšio“ metu klausimai pateikiami tiek žodžiu, tiek pasitelkiant
medijas. Visi žaidimo klausimai susiję su UNESCO, Vilniaus, Pasaulio paveldo vietovių temomis. Į žaidimą atvykę dalyviai suskirstomi į komandas, kurios atsakinėdamos į klausimus ir atlikdamos užduotis konkuruoja tarpusavyje. „Protmūšis“ trunka apie 45 min. Pagrindinis „protmūšio“ tikslas – pamatyti Vilnių Pasaulio paveldo kontekste. Žaidimo nugalėtojų komanda laimi nemokamą ekskursiją po Vilniaus universiteto architektūrinį ansamblį.
Kultūros paveldas, Etninė kultūra

Edukacinis užsiėmimas „Vilniaus tradiciniai amatai“

Uždaviniai: - mokiniams patraukliais ir priimtinais būdais suteikti žinių ir žadinti domėtis apie istorinius amatus; - supažindinti moksleivius su Vilniaus mieste gyvavusiais ir jau
atgaivintais istoriniais amatais; - pabrėžti tradicinių amatų kultūrinę reikšmę UNESCO globojamam Vilniaus senamiestyje. - suorganizuoti moksleiviams ekskursijas į profesionalių amatininkų dirbtuves, kuriose bus supažindinami su darbo įrankiais, naudojamomis medžiagomis bei pademonstruojami amato gamybiniai procesai; - organizuoti diskusiją, užduodant klausimų ir moksleiviams, ir amatininkams; - žinių pagilinimui apie amatus parengti užduotis ir kryžiažodį (užklasinės veiklos metu aptarti su mokytojais, namuose su tėvais, broliais, seserimis, giminaičiais, draugais); Edukacinio užsiėmimo metu teorinė Vilniaus istorinių amatų apžvalga vyks 30 min. ir po to valanda skiriama dviejų pasirinktų amatų dirbtuvių, priklausančių Vilniaus dailiųjų amatų asociacijai, lankymui. Paskaitos metu moksleiviai sužinos apie Vilniaus mieste gyvavusios amatininkystės priešistorę, cechus, apie dabartines Vilniaus amatininkų dirbtuves, susipažins su pačiais amatininkais. Dirbtuvėse apžiūrės jų sukurtus gaminius, įrengtas ekspozicijas ar tuo metu organizuojamas temines parodas. Amatininkai papasakos apie savo dirbtuves, su kokiomis medžiagomis dirba, supažindins su įrankiais ir pademonstruos amatų gamybos procesus, leis patiems moksleiviams išbandyti amatą. Rezultatai: Moksleiviai daugiau sužinos apie amatą, kaip apie profesinę galimybę ateityje bei kaip senieji amatai vertinami žvelgiant iš šiandienos perspektyvos, esant naujų ir sparčiai besivystančių technologijų amžiuje.
Architektūra, Kultūros paveldas

Edukacinė ekskursija „Vilniaus tautų žemėlapis“

Kokios tautos gyveno ir kūrė Vilniaus senamiestį? Kur jie meldėsi, kuo prekiavo, ką valgė? Kuo žydų, lekų, vokiečių ar baltarusių paveldas svarbus mums šiandieną? Kviečiame moksleivius
visų atsakymų ieškoti ekskursijoje ir leistis į gyvą pažintį su daugiakultūrio miesto gyventojais. Ekskursijos tikslas – per pažintį su skirtingų tautų kultūros paveldu ugdyti moksleivių kultūrinį sąmoningumą, toleranciją bei paskatinti vaikus plačiau domėtis ir tyrinėti daugiakultūrį miestą. Pagrindiniai ekskursijos uždaviniai: įtraukti vaikus į gyvą skirtingų miesto tautų paveldo tyrinėjimą; sudominti vaikus įvairiais skirtingų tautų kultūros paveldo aspektais – religija, architektūra, gastronomija ir kt.; atskleisti skirtingų tautų paveldo svarbą ir reikšmę šiuolaikiniame mieste; ugdyti vaikų pastabumą, gebėjimą urbanistinėje erdvėje įžvelgi įvairias kultūrines raiškos formas. Ekskursijose naudojami metodai: įvairios užduotys/žaidimai, padedantys įsisavinti ekskursijos turinį (architektūros elementų, tautų simbolikos atpažinimas ir įvardijimas; atsakymų į klausimus paieška ir kryžiažodžio sprendimas ir kt.) įvairi vizualinė medžiaga, atskleidžianti tematiką (archyviniai miesto vaizdai fotografijoje ir dailėje, tautų naudoti daiktai, gaminti gaminiai ir kt.); gastronominiai elementai (ragaujama žydų duonelė, vokiški pretzeliai ir kt.) ir kt. Siekiama, jog po ekskursijos moksleiviai geriau pažinotų miesto daugiakultūrį paveldą, suvoktų apie jo svarbą ir reikšmę, skirtingų tautų indėlį į miesto kultūrą suvoktų kaip teigiamą reiškinį ir būtų motyvuoti toliau tyrinėti greta mūsų gyvenusias ir vis dar gyvenančias skirtingas tautas.
Kultūros paveldas, Literatūra

Vilniaus istorija nuo Gedimino laiškų

Edukacinis užsiėmimas „Vilniaus istorija nuo Gedimino laiškų“ supažindins mokinius su Gedimino pilies istorija, miesto kūrimosi istorija, bus pristatyti kunigaikščio Gedimino laiškai.
Aptarta kokią įtaką miesto augimui, kultūriniam, socialiniam gyvenimui turėjo šie laiškai. Ekskursijų vadovo pasakojimo metu bus akcentuota daugiakultūriškumo, tolerancijos, religinės laisvės, prekybos, mainų, amatininkų cechų svarba ir įtaka miesto augimui. Mokiniai bus supažindinti su to laikotarpio komunikacijos, laiškų rašymo ypatybėmis. Užsiėmimo turinys bus pritaikomas pagal dalyvių amžių. Praktinėje – kūrybinėje užduotyje mokiniai turės galimybę pasirinkti jiems labiausiai tinkančią veiklą: nusikelti į viduramžius ir pabandyti patiems parašyti laišką užsienio miestams, gyventojams su kvietimu į Vilnių ar jų gimtąjį miestą, arba pabandyti pagalvojus kuo jų miestas ypatingas, kuo pačiam mokiniui jis svarbus, pakviesti atvykti svečius į savo miestą šiandien. Po ekskursijų vadovo pasakojimo, kūrybinėje užsiėmimo dalyje, mokiniams bus išdalintos Gedimino laiško ištraukos. Jas perskaičius mokiniai pasitelkdami išgirstą pasakojimą, matytus eksponatus, panaudodami įgytas žinias bus paprašyti sukurti savo laišką. Pasitelkę savo vaizduotę prisiminę tokių laiškų svarbą anuomet mokiniai galės nusikelti į Gedimino laikus ir pabandyti parašyti laišką su, savo pačių sugalvotu, kvietimu atvykti į Vilnių. Jaunesniųjų klasių mokiniai gavę Gedimino laiško santrauką ir panaudodami įvairias priemones, kaip lipdukus, aplikacijas, žodžių iškarpas sudėlios viduaramžių laikais rašytą laišką. Panaudodami turimas žinias, žinodami šių dienų miesto aktualijas, problemas vyresniųjų klasių mokiniai galės parašyti, nupiešti, įgarsinti, nufilmuoti, suvaidinti laišką savo miestui, pasidžiaugti juo, pasidalinti palinkėjimu, o galbūt pasiūlyti sprendimų kaip miestas galėtų tobulėti ar spręsti jam aktualias problemas.
Kultūros paveldas

VILNIAUS PILYS - PAŽINTOS IR NEPAŽINTOS

Mokiniai susipažins su Vilniaus pilių sistema - Aukštutinės, Žemutinės bei Kreivosios pilių gausiai iliustruotu PowerPoint pristatymu. Jie išplės žinias apie Vilniaus pilių vaidmenį
valstybės gyvenime. Vaikams bus pristatyta Vilniaus pilių raida, jie susipažins su jų klestėjimo ir vaidmens praradimo laikotarpiais, Lietuvos valdovų vaidmeniu kūriant valstybę . Vaikai pažins įvairias kultūros epochas, jų atspindžius Vilniaus pilyse. Pristatant pilis, vaikai susipažins su Vilniaus pilių teritorijoje atliktais archeologiniais tyrimais, pilių vaizdavimu mene istorijos bėgyje. Pasakojant apie Aukštutinės ir Žemutinės pilies situaciją vaikai susipažins su iki mūsų dienų išlikusiais seniausiais pilių aprašymais, vaikams detaliau bus pristatyta Valdovų rūmų istorija, jų vaidmuo įvairiais laikmečiais, Valdovų rūmų atkūrimo istorija. Vaikai sužinos apie iki šuiol mažai žinomą Kreivosios pilies istoriją, archeologinius tyrimus vykdytus ieškant šios pilies. Diskutuosime apie pilių reikšmę šiandien. Organizuosime vaikų grupinį darbą. Vaikams bus pateikta užduotis ir tekstas, susijęs su Vilniaus pilių gyvenimu, kurį jie turės aptarti savo grupėse. Vyks bendra diskusija dėl išsakytų pastebėjimų.Tuo būdu vaikai mokysis dirbti kolektyviai, ugdys savo kritinį mąstymą bei vertinimo gebėjimus.
Dailė, Kultūros paveldas

Vilniaus katedros požemiai ir lobyno istorija

Vilniaus Šv. vyskupo Stanislovo ir šv. Vladislovo arkikatedra bazilika – viena seniausių ir svarbiausių katalikų šventovių Lietuvoje. Nuo pat Lietuvos krikšto 1387 m. iki XX a. vidurio
be pertraukos tikintiesiems tarnavusios ir jiems 1988 m. grąžintos katedros istorinę ir dvasinę svarbą liudija joje išlikusios didikų funduotos koplyčios, įvairių laikotarpių dailės, skulptūros, auksakalystės šedevrai, antkapiniai paminklai. Ekskursijos dalyviai apsilankys katedros požemiuose, apžiūrės juose saugomus archeologinius radinius, senuosius palaidojimus ir karalių mauzoliejų. Susipažinę su nedidelėmis katedros lobių užuominomis požemiuose, visą lobyną pamatys Šv. Mykolo bažnyčioje. Ne kartą lobyno daiktai buvo įkeisti, susidėvėję, perlydyti. Tai, kad vertinga lobyno dalis pasiekė šiuos laikus, prilygsta stebuklui.
Kultūros paveldas, Literatūra

Baziliskas ir kitos Vilniaus paslaptys

Kaip ir iš ko sužinome apie istoriją? Praeitį? Praeityje veikusius ir kūrusius žmones? Užsiėmimo metu bus aptarta nemažai skirtingų istorijos šaltinių ir aptarta ką, juos kritiškai
vertinant, jie mums pasakoja apie praeitį. Didžiausias dėmesys bus telkiamas ties legendomis ir mitais, kurie taip pat mums pasakoja apie praeitį ir aiškina kas ir kodėl ankščiau nutiko. Dalyviai prisimins bei įvairiomis priemonėmis sužinos kelias Vilniuje sklandančias legendas: Geležinio vilko, užkeiktų bastėjos šulinio turtų, Vilniaus bazilisko ir kt. Bus aptarta kaip ir kodėl legendos ir mitai prisideda prie mūsų krašto praeities supratimo, ką iš jų galime sužinoti, kaip kritiškai turime juos vertinti ir ką jie atskleidžia apie praeityje veikusius žmonės, jų gyvenimą ir vertybes. Atsižvelgiant į dalyvių amžių, turinys ir užsiėmimo veiklos bus koreguojamos pagal mokinių turimas žinias ir pagrindinio ugdymo bendrąsias programas. Užsiėmimo metu, mokiniai ne tik susipažins, nagrinės, aptars, analizuos sužinotą informaciją, bet ir patys turės progą grupinio darbo metu, kurti istoriniais įvykiais paremtą legendą. Pagrindinis užsiėmimo tikslas - ugdyti mokinių suvokimą ir gebėjimus suprasti bei analizuoti įvairias skirtingas istorines ir žmonių vaizduotės išraiškas, kurios susijungdamos kuria Vilniaus miesto istorinės ir kultūrinės sąmonės detales ir visumą. Skatinti susidomėjimą savojo krašto, miesto istorija bei kultūra.
Kita

"Vilniaus getas. Icchoko Rudaševskio dienoraštis"

Asmeninė žydų patirtis Holokausto metu pristatoma per edukacinę programą ,,Vilniaus getas. Icchoko Rudaševskio dienoraštis“, kuri orientuota į 9 – 12 klasių moksleivius ir priklausomai
nuo dalyvių aktyvumo trunka 1 – 1.30 val. Užsiėmimo metu iš pradžių susipažįstame su keturiolikmečiu žydų berniuku Icchoku gyvenusiu Vilniuje, per muziejaus ekspozicijos medžiagą aptariame pagrindinius Holokausto Lietuvoje etapus ir aspektus. Tuomet mokinių grupelės skaito autentiškas Icchoko dienoraščio ištraukas, kuriose atsispindi labai konkrečios situacijos iš gyvenimo Vilniaus gete ir atsakinėja į kartu pateiktus klausimus, susietus ne tik su pačiu tekstu, bet ir muziejuje eksponuojama medžiaga. Susirinkę bendrai aptariame rezultatus ir plėtojame diskusiją. Šio užsiėmimo tikslas ne tik geriau pažinti Holokaustą per asmeninę Icchoko patirtį, bet ir skatinti kritinį santykį su istoriniais šaltiniais, apmąstant konkretaus dienoraščio potencialą bei ribas. Užsiėmimo metu dalyviai lanko ir Holokausto ekspozicijoje įrengtą interaktyvią ekspoziciją – slėptuvę ,,Maliną“. Po užsiėmimo dalyviai gebės išskirti pagrindinius Holokausto Lietuvoje etapus, suvokti pagrindinius aspektus, pagilins ir įtvirtins istorines žinias susijusias su šiuo laikotarpiu.
Dizainas

Kostiumo dizainas Vilniaus dailės akademijoje

Domitės kostiumo dizainu ir svajojate sužinoti daugiau apie šią specialybę? Apsilankykite Vilniaus dailės akademijoje ir pamatykite viską patys. Kviečiame visus Lietuvos mokinius,
besimokančius pagal bendrojo ugdymo programas susipažinti su Vilniaus dailės akademijos meno ir dizaino laboratorijomis, konkrečiau su Kostiumo dizaino laboratorija. Tai unikali galimybė mokiniams ir jų mokytojams išvysti, kaip dirba kostiumo dizaino specialybės studentai, kokios yra jų auditorijos, priemonės, edukacinė estetinė aplinka. Galbūt tai atlieps mokinių individualius poreikius ir paskatins ateityje rinktis kostiumo dizaino studijas arba tiesiog padrąsins mokytis dailės pagrindų, užsiimti kūryba, plačiau domėtis kultūriniu/ meniniu gyvenimu. Ekskursijos po Vilniaus dailės akademijos rūmus "Titaniką" metu, mokiniai bus supažindinti su kostiumo dizaino specialybe. Galimai bus įkvėpti kūrybinių minčių, darbų atlikimo metodų ir priemonių įvairovės, bus paskatinti patys savarankiškai kurti arba atlikti menines užduotis, gebės atskirti kostiumų atlikimo technikas. Pagal galimybės mokiniai turės šansą pakalbinti kostiumo dizaino studentus ir užduoti jiems rūpimus klausimus. Be to, vyresnių klasių mokiniams bus suteikiama visokeriopa informacija apie Vilniaus dailės akademijos stojamuosius egzaminus į kostiumo dizaino specialybę.
Architektūra, Kultūros paveldas

Vilniaus fortifikacijos ir ginkluotė

Edukacinis užsiėmimas „Vilniaus fortifikacijos ir ginkluotė“ vyksta autentiškame kultūros objekte – Vilniaus gynybinės sienos bastėjoje. Užsiėmimo metu dalyviai per įvairiais aktyvias
veiklas (kurios bus vykdomos atsižvelgus į dalyvių amžių) supažindinami su Vilniaus tarptautine padėtimi XIV-XVII a., gynybos sistemos poreikiu ir istorine jos raida. Dalyviai skatinami ir raginami patys kelti klausimus, reikšti mintis, teikti apibendrinimus ir iškilusius svarstymus Vilniaus gynybos ir ginkluotės tematika. Mokiniai patys pamatys ir galės prisiliesti prie XIV-XVIII a. Vilniaus gynybai naudotų ginklų, sužinos jų veikimo principus. Užsiėmimo metu didelis dėmesys teikiamas tam, jog dalyviai susipažintų su įvairiais istorijos šaltiniais (žemėlapiai, planai, piešiniai, autentiški ginklai, šarvai, pastatai, raštai, archeologiniai radiniai ir kt.) ir suvoktų juos kaip mūsų praeities liudytojus, kuriems padedant mes galime pažinti praeitį. Mokiniai bus supažindinti su šaltinių tyrimų problematika, raginami juos kritiškai vertinti. Vilnius – Lietuvos sostinė jau ne vieną amžių, atspindėjus daugelį Lietuvos istorijos etapų, svarbiausių įvykių. Vilniaus gynybinės sienos bastėjos istorijoje tai taip pat labai atsispindi. Prisimindami svarbiausius savojo krašto įvykius, sužinodami naujus, mokiniai bus skatinami ir raginami gerbti Lietuvos praeitį, ugdytis kultūrinį sąmoningumą Susipažinę su Vilniaus gynybos sistema ir bastėjos istorija, mokiniai patys kurs savo žymėjimo sistemas ir simbolius senajame Vilniaus plane. Taip pat galės matuotis ir apžiūrėti Vilniaus kario šarvų dalis. Užsiėmimo metu jaunuoliai galės pasijusti jaunaisiais istorikais, nagrinėjančiais praeities pažinimo problematiką, mokysis tirti istorinius šaltinius, konstruoti apibendrinimus, reikšti savas idėjas. Susipažinę su XIV – XVIII a. Vilniaus gynybos istorija, galės įsijausti į tuometinio vilniečio realijas, aptarti to meto problemas, ieškoti jų sprendimo būdų ir suvokti tuometinę vilniečio gyvenimo aplinką.
Rodomi įrašai: 1 - 1031